Remko Sietsma

Outing Holland, Bartoklaan

Welgelegen heeft bijzondere ondernemers. Wist je bijvoorbeeld dat er een bedrijf gevestigd is dat teamontwikkelprogramma’s doet met drones? Outing Holland aan de Bartoklaan is geen gewoon trainingsbureau. We spraken met Remko Sietsma over zijn bedrijf, over Welgelegen en over zijn ambities.


Aan de Bartoklaan zit een bedrijf waar je wellicht wel eens voorbij bent gelopen, maar waar je eigenlijk geen idee van hebt wat ze doen. Ik sprak met Remko Sietsma over zijn bedrijf Outing Holland dat al ruim 20 jaar op deze plek in Welgelegen zit. Wat ze doen? Het verzorgen van trainingen met een focus op ervaringsgericht en actief leren en ontwikkelen. Het doel is om teams en professionals in een organisatie te laten werken aan thema’s die spelen binnen hun bedrijf. Centraal staat reflectie op het eigen gedrag.

 

Trots vertelt Remko over zijn bedrijf dat bestaat uit zo'n 20 personen. Sommigen werken op het kantoor middenin Welgelegen en anderen zijn weer veel op pad als instructeur of trainer of adviseur. “Sommige medewerkers werken hier al meer dan 15 jaar. Wij zijn - denk ik - een leuk bedrijf om voor te werken :-)".

 

Ooit begonnen op de zolderkamer in Transwijk, wist Remko zijn bedrijf al gauw uit te bouwen tot een belangrijke speler in de trainingsmarkt. Outing Holland is inmiddels een vaderlands bureau dat graag voorop loopt als het gaat om ervaringsgericht leren en ontwikkelen. Inmiddels bestaat Outing Holland alweer ruim 30 jaar waarvan ruim 25 jaar gevestigd in Welgelegen. "Hoewel we wel eens overwogen hebben om naar elders te verhuizen, hebben toch gekozen om in Welgelegen te blijven". "Welgelegen is voor ons een plek om te blijven vanwege de centrale ligging en de bereikbaarheid vanaf Utrecht CS". "Daarnaast wordt Welgelegen elk jaar weer een stukje mooier om in te werken"!

 

Wanneer ik Remko vraag naar zijn ambities is het even stil. "Voorop staat om altijd vernieuwend te blijven. Wij zijn altijd al een bedrijf geweest dat graag de trend zet. Zo waren wij het eerste bedrijf begin jaren negentig dat werknemers met bedrijfsmatige thema’s aan de slag lieten gaan door in grote groepen samen te gaan schilderen". “Het was zo leuk om te zien hoe enthousiast mensen hier van werden. Maar ook wat voor een onverwacht talent er eigenlijk in mensen zit”, vertelt Remko. Ook waren ze één van de allereerste die de mobiele telefoon als werkvorm gebruikten in hun programma’s. "Kwamen mensen 's avonds thuis en vertelden dan aan hun familie of vrienden dat ze met een heuse mobiele telefoon hadden gebeld".... 

 

in 2016 zijn ze begonnen met trainingen waar drones het leerproces ondersteunen. Drones? "Jazeker! In dit programma krijgen medewerkers van ons de opdracht om - fictief - mee te doen aan een aanbesteding voor de Zwitserse overheid. Doel is om reddingsteams in te zetten die met behulp van drones reddingsacties gaan uitvoeren. Ze moeten in een parcours zo snel mogelijk met een drone naar de overkant van een hindernisparcours zien te komen. Maar, het gaat niet om wie er wint. Het gaat er om dat ze samen beslissen wie de opdracht van de Zwitserse overheid uiteindelijk gaat krijgen. Er is een gezamenlijk belang waarbij het individuele belang soms in de weg zit".

 

“We laten mensen letterlijk ervaren, voelen en nadenken over het spanningsveld tussen 'ik & wij' en wie de juiste persoon is voor de juiste plek. Dat afzonderlijke belangen niet altijd matchen met het gezamenlijke belang. Dat geeft veel inzicht in hoe ze talenten kunnen inzetten en de dagelijkse samenwerking effectiever vorm kunnen geven binnen hun eigen organisatie. En het mooie is; niets is gespeeld, het gedrag is écht”, aldus Remko.

 

Remko is in 2014 gestart met een nieuw label; Holland INcompany. Met dit label verzorgen ze trajecten binnen organisaties die niet zozeer een ervaringsgerichte vraag of insteek hebben, maar veel meer aankloppen voor coachvragen, organisatieadvies, verandertrajecten, congressen en ander soort maatwerk op het terrein van organisatieontwikkeling.

 

Wat hij nog meer te wensen heeft? “In beeld blijven bij klanten. Wat we doen doen we erg goed, dat wil ik goed blijven doen (en liefst steeds een stukje beter doen), maar vooral: een gezond bedrijf hebben waar we met elkaar professioneel plezier hebben. Waar je elke morgen met plezier naar toe gaat om gaaf werk te doen!"