Ondernemers uit welgelegen aan het woord

FotoVanuit haar werkkamer in Welgelegen, aan de Bartoklaan, bereidt Elisabeth Brouwer van Bureau BALANS haar pelgrimstochten in Roemenië voor. Deze bijzondere manier van zingeving en stilte zoeken heeft zijn oorsprong in 2002.

Haar loopbaan begon ze als arbo-adviseur in de landbouw, daarna in Mozambique en later bij het WKZ en het UMC Utrecht waar ze zich specialiseerde in het begeleiden van medewerkers met problemen op het gebied van psychische en emotionele belasting. In 2003 zei ze haar baan bij het UMC Utrecht op en begon Elisabeth als zelfstandig ondernemer. Op zoek naar het thema bezieling in je werk kwam ze via een retraite in een klooster in Vught in aanraking met kloosters. De stilte en schoonheid op deze plek raakte haar en ze besloot daar verder in te gaan zoeken voor haar eigen onderneming. Via haar man kwam ze erachter dat er in Roemenië veel oude kloosters zijn. Spontaan gingen ze met zijn tweeën tijdens de kerst van 2002 op bezoek bij een klooster in Roemenië. Ze werden niet verwacht maar Elisabeth werd zo geraakt door de goddelijke schoonheid van deze plek dat het lukte om de nonnen te overtuigen ze een paar dagen op te nemen in hun gemeenschap. 

 

Er was een non die goed Engels sprak en haar vertelde over het grote aantal kloosters in Roemenië. Na een zoektocht ontdekte ze een regio in het Noorden waar meerdere kloosters dichtbij elkaar liggen en waar van oudsher zelfs routes zijn naar kloosters in de omgeving die met tekens aangegeven stonden op vervaagde oude borden. Ze ging op onderzoek uit en hieruit ontstonden de pelgrimstochten in Roemenië. Vanuit 2 kloosters worden wandelingen ondernomen naar andere kloosters in de omgeving. Al sinds 2004 organiseert Bureau BALANS  deze tochten meerdere keren per jaar. Daarnaast kun je sinds 2009 ook retraites volgen in een bijzonder klooster in België waar ook vieringen worden gehouden volgens de Byzantijnse rite, zoals in de kloosters in Roemenië.

 

Vanuit haar werk als arbo-adviseur op het gebied van psychische en emotionele belasting, haar studie Religiewetenschappen die ze afsloot met een Masterthesis over stilte, en de begeleiding van de vele deelnemers aan de pelgrimstochten en retraites is ze in 2018 vrouwen gaan coachen die vastlopen in hun werk en op zoek zijn naar zingeving in het werk. 

Vanuit haar liefde voor schoonheid en harmonie heeft ze in 2014 een opleiding gevolgd die De Taal van kleding heet. Met deze methode toont ze haar coachingsklanten aan het eind van het traject hoe je jezelf en kwaliteiten van jezelf zichtbaar kunt maken in de wijze waarop je je kleedt.

 

Al deze diensten: de retraites, pelgrimstochten en het coachen van vrouwen komen samen in Bureau BALANS waarin het verbindende thema zingeving is. Bij de pelgrimstochten en de retraites gaat het om persoonlijke zingeving. Bij de individuele coaching ligt het accent op zingeving in het werk. Feit is dat bij Elisabeth zingeving in het leven centraal staat. 

Haar coaching bureau is gehuisvest op een prachtige en stille plek in een hofje van een voormalig klooster aan de Breedstraat in Utrecht. Ben je benieuwd naar wat Elisabeth voor jou kan betekenen? Neem dan snel een kijkje op haar website www.bureaubalans.eu



Elisabeth van Bureau BALANS
FotoIn Welgelegen zijn ook een aantal bedrijfsverzamelpanden gevestigd. Het is dan van buitenaf minder goed zichtbaar welke bedrijven er huizen. Aan de Weg der Verenigde Naties 1 is ook zo’n vestiging van HNK te vinden waar wel 25 grotere en kleinere bedrijven gehuisvest zijn. Een van deze bedrijven is van Maurits Riton Logtenberg. Sinds 2018 huurt hij hier een ruimte met zijn compagnon. Elke dag verduurzamen zij Apple devices met hun bedrijf Mac Leasy.

Maurits Riton is een visionair. Hij heeft een gat in de markt gevonden waarin circulair ondernemen, recyclen en levensduur van computers verlengen samen komen. Hij begrijpt zijn klanten die graag een goed werkende Mac willen en is in het gat gestapt wat de Mac-retailers hebben laten liggen: onderhoud bieden en service verlenen. De verkopers van Mac computers hebben maar een doel, namelijk zoveel mogelijk computers verkopen, en als een MacBook of iMac binnen 2, 3 of 5 jaar kapot is je een nieuwe te laten kopen. Dat kan slimmer, goedkoper en duurzamer, dacht hij.

 

Maurits repareert, ruilt en recyclet oude, trage MacBooks & iMacs en maakt je Mac klaar om veilig in de cloud te werken. Hij helpt je als je computer kuren heeft en denkt mee hoe de computer’s levensduur verlengt kan worden.  Want wil niet iedere student of zelfstandige een goed werkende computer voor weinig geld en geen gezeur? Mac Leasy is de persoonlijke Mac Service Kantoor voor de moderne ondernemer en ambitieuze student!

 

De reden dat Maurits voor Welgelegen heeft gekozen is omdat HNK een duurzame werkplek is (energielabel A). Er zitten enkel professionele bedrijven, van MKB’ers tot grotere bedrijven en start-ups. Er is een fijn ‘sociaal hart’ op de begane grond van het pand waar men elkaar kan ontmoeten en sportief een iPongballetje kan slaan. Het OV stopt voor de deur en er is voldoende parkeergelegenheid. Simpelweg een toplocatie. 

 

Ben jij ook benieuwd naar de bedrijven in HNK? Hou onze nieuwsbrief, website en Facebook in de gaten. In 2019 organiseert Maurits Riton hier voor ons Collectief een aantal iPong Netwerkborrels. 



Maurits Riton Logtenberg van Mac Leasy B.V.
FotoLaurens Baas maakt dokters beter!

Dokters beter maken? Dat vraagt om uitleg.
Laurens heeft sinds zijn studie technische bedrijfskunde aan de TU Eindhoven een bijzondere belangstelling voor artsen. Het was dan ook geen verrassing dat hij eind jaren 70 ging werken in de ziekenhuissector.

De jaren erna heeft hij zowel beleids- als managementfuncties vervuld in diverse ziekenhuizen en ontwikkelde in de jaren 90 het concept voor de marktwerking die rond 2005 in de ziekenhuizen werd ingevoerd. In die functies heeft hij de medisch specialisten nog beter leren kennen. Twintig jaar geleden heeft hij de overstap gemaakt van de bekostiging van ziekenhuizen naar het coachen van artsen en medisch specialisten. Artsen vervullen een bijzondere rol binnen onze maatschappij, ze zorgen voor mensen die ziek zijn en proberen ze te genezen. Ze zijn de onderhoudsploeg van de BV Nederland. Ze doen er toe. Vaak vergeten ze echter voor zichzelf te zorgen. Laurens gunt de artsen een gezond leven en een gezonde omgeving.

 

Dit doet hij door middel van mediation, als er gedoe is tussen medisch specialisten en door het coachen van medische teams. Dit kan in groepsverband zijn, in de zogenaamde heisessies, of als er echt een crisis is binnen de maatschap zelf. Dan komt hij meekijken binnen de groep en analyseert hij de groepsdynamiek. Hij leert de mensen op een gezonde manier om te gaan met de situatie. Maar hij coacht ook specialisten 1 op 1. Daarmee houdt hij nog voldoende tijd over om zo nu en dan ook te bemiddelen in arbeidsconflicten en in zakelijke geschillen. 

 

Zijn ervaringen in de ziekenhuiswereld hebben er toe geleid dat hij in het najaar van 2019 een boek zal uitgeven met als titel: “Hoe dokters beter kunnen worden”. Dit boek is opgedeeld in 3 delen. Het eerste gaat over het loslaten van ‘gedoe in je hoofd’, omgaan met stress en het creëren van focus. Dit kennen we ook wel onder de term persoonlijk leiderschap. Het tweede deel gaat over interactie tussen medisch specialisten in een team, over samenwerken en alles wat daarvoor nodig is. Zoals verbindend communiceren, onderhandelen en conflicthantering? Het laatste deel gaat over hoe een medisch specialist moet omgaan de complexe organisatie waarin zij werkt. Die heeft invloed op de kwaliteit van haar werk, maar omgekeerd is er nauwelijks sprake van invloed. Terwijl de medisch specialist wel eindverantwoordelijk is voor de kwaliteit van de zorg. Hoe kan je het beste met dit dilemma om gaan? 

 

Laurens werkt vanuit zijn huis aan de Kennedylaan. Misschien heb je het bordje in zijn tuin wel eens zien staan? Dit heeft er al eens voor gezorgd dat de oud wereldkampioen dammen, Hans Wiersma, op weg naar NDC Den Hommel, bij hem heeft aangebeld voor mediation!

 

 



Laurens Baas van Laurens Baas MediCoaching
FotoSinds mensenheugenis zit op de hoek van de Bartoklaan tegenover het oude gemeentekantoor aan de Ravellaan een autogarage.

Roel van automobielbedrijf van Londen bv begon hier op zijn 16e al te sleutelen bij de ADU: Algemene Dienstverlening Utrecht. Met twee onderhouds autotootjes met daarin een klein gereedschapskistje reden ze af en aan naar Hooggelegen om de gestrande auto’s weer veilig en snel de weg op te krijgen.

Op zijn 18e vertrok hij om bij andere autobedrijven ervaring op te doen. In 1993 terug bij automobielbedrijf Van Londen bv. Deze keer werkzaam in de voormalige dependance aan de Croeselaan. Nu sinds enkele jaren, is hij de trotse eigenaar van het bedrijf aan de Bartὸklaan. 

 

Al bijna 25 jaar is garage van Londen een begrip in Welgelegen.  Je kan daar je auto aanbieden voor een APK keuring, reparatie, onderhoud, bandenservice, schadeherstel en wat er komt kijken in de autobranche. Tevens heeft Roel een voorliefde voor oldtimers en het repareren ervan is voor hem de kers op de taart!



Roel Cassee van Automobielbedrijf van Londen
FotoHet is je vast wel eens opgevallen als je Welgelegen uit rijdt; op de gevel van de garage van het huis op de hoek van de Pijperlaan is een enorme graffiti-schildering aangebracht. Joost Aarendonk had last van de graffiti die steeds op zijn muur werd gespoten. Dat is slechte reclame voor een huisschilder! Joost is handiger met de kwast dan met de spuitbus en dus vroeg hij Janisdeman om zijn gevel te verfraaien. Het heeft gewerkt, de gevel dwingt respect af en is sindsdien graffiti-vrij.

Tien jaar geleden kwam Joost, na een flinke verbouwing, wonen in het huis op de hoek van de Pijperlaan. Hier heeft hij ook zijn bedrijf, Aarendonk Schilderwerk en Vastgoedonderhoud, gevestigd. 

 

Joost begon in 1996 met schilderen bij een bevriende schilder. Na drie jaar in de leer te zijn geweest, begon hij in 1999 met Aarendonk Schilderwerken. In het begin richtte hij zich voornamelijk op regulier schilderwerk. Later begon hij ook met het stucen van plafonds en wanden en het uitvoeren van elektrawerk, zoals het verplaatsen van stopcontacten. Voor het aanbrengen van behang werkt hij samen met een collega uit Utrecht.

 

De laatste jaren is daar ook steeds meer vastgoedonderhoud bij gekomen. Denk hierbij aan het vervangen van ramen en deuren, het zetten van glas en het aanpakken van houtrot en timmerwerk. Het reinigen van schilderwerk en gevels behoort ook tot het dienstenpakket. Het schoonhouden van zonnepanelen hoort steeds meer tot de werkzaamheden. Dit draagt allemaal bij aan het behoud van kwaliteit van vastgoed.

 

Joost timmert dus hard aan de weg met zijn bedrijf. Daar zie je weinig van als je langs die prachtige muurschildering rijdt.  Maar vanaf nu weet je het: Aarendonk Schilderwerk & Vastgoedonderhoud is uw partner voor duurzaam onderhoud van uw vastgoed!

 

www.aarendonkschilderwerken.nl



Joost Aarendonk van Aarendonk Schilderwerk & Vastgoedonderhoud
FotoJa, Welgelegen heeft zelfs een B&B, aan de Kanaalweg, in een oude tuinderswoning uit 1900! En ook al is de perfecte locatie van de wijk nog niet in heel Utrecht doorgedrongen, gasten uit de hele wereld weten B&B in het Voorhuis al ruim 6 jaar feilloos te vinden. Als eigenaar houd ik ervan om de wijk langzaamaan te zien veranderen. Een wijk die leeft is voor een B&B alleen maar prettig. Uit de aandacht voor de openbare ruimte en leefbaarheid, blijkt dat Welgelegen ook in het vizier van het stadskantoor ligt. Er wordt druk gebouwd en de komende jaren verrijzen er nog meer woningen. Voor de huidige ondernemingen kan dat meer bedrijvigheid opleveren, maar ook uitdagingen. Als ondernemersvereniging kunnen we gezamenlijk Welgelegen een eigen, gastvrij, gezicht geven! Hartelijke groet, Renske Uljee www.inhetvoorhuis.nl


Renske van B&B In het Voorhuis
FotoWelgelegen heeft bijzondere ondernemers. Wist je bijvoorbeeld dat er een bedrijf gevestigd is dat teamontwikkelprogramma’s doet met drones? Outing Holland aan de Bartoklaan is geen gewoon trainingsbureau. We spraken met Remko Sietsma over zijn bedrijf, over Welgelegen en over zijn ambities.

Aan de Bartoklaan zit een bedrijf waar je wellicht wel eens voorbij bent gelopen,

maar waar je geen idee van hebt wat ze doen. Ik sprak met Remko Sietsma over zijn

bedrijf Outing Holland dat al ruim 20 jaar op deze plek in Welgelegen zit. Wat ze

doen? Het verzorgen van trainingen met een focus op ervaringsgericht en actief trainen.

Het doel is om teams of medewerkers van een organisatie te laten werken aan

thema’s die spelen binnen hun bedrijf. Centraal staat reflectie op het eigen gedrag.

 

Trots vertelt Remko over zijn bedrijf van ruim 16 man. Sommigen werken op het

kantoor in Welgelegen en anderen zijn weer veel op pad als instructeur of trainer.

“Sommige medewerkers werken hier al meer dan 12 jaar. Het is een leuk bedrijf om voor te werken.” Ooit begonnen op de zolderkamer in de Transwijk, wist Remko zijn bedrijf al gauw uit te bouwen naar een belangrijke speler in de trainingsmarkt. Een bureau dat graag voorop loopt als het gaat om ervaringsgerichte teamontwikkeling. Inmiddels bestaat Outing Holland alweer 25 jaar. Dat werd onlangs uitgebreid gevierd in het gezellige Kantien, een verfrissende nieuwkomer in Welgelegen.

 

Wanneer ik Remko vraag naar zijn ambities is het even stil. Voorop staat om vernieuwend te blijven. Outing Holland is altijd al een bedrijf geweest dat graag de trend zet. Zo waren ze het eerste bedrijf begin jaren negentig dat werknemers met bedrijfsmatige thema’s aan de slag lieten gaan door in grote groepen samen te gaan schilderen. “Het was zo leuk om te zien hoe enthousiast mensen hier van werden. Maar ook wat voor een talent er eigenlijk in mensen zit”, vertelt Remko. Ook waren ze één van de allereerste die de mobiele telefoon als spelelement gebruikten in hun programma’s. "Kwamen mensen 's avonds thuis en vertelden dan aan hun familie of vrienden dat ze met een heuse mobiele telefoon hadden gebeld"....

 

Twee jaar geleden zijn ze begonnen met trainingen waar drones het leerproces ondersteunen. Drones? Jazeker! In dit programma krijgen medewerkers de opdracht om fictief mee te doen aan een aanbesteding voor een Zwitserse overheid. Doel is om reddingsteams in te zetten die met behulp van drones reddingsacties gaan uitvoeren. Ze moeten in een parcours zo snel mogelijk met een drone naar de overkant zien te komen. Maar, het gaat niet om wie er wint. Het gaat er om dat ze samen beslissen wie de opdracht van de Zwitserse overheid uiteindelijk gaat krijgen. Er is een gezamenlijk belang waarbij het individuele belang soms in de weg zit. “We laten mensen nadenken over wie de juiste persoon is voor de juiste plek. Maar ook dat gedeelde belangen niet altijd matchen met het gezamenlijke belang. Dat geeft veel inzicht in hoe ze talenten kunnen inzetten en de samenwerking effectiever vorm kunnen geven binnen hun eigen organisatie. En het mooie is; niets is gespeeld, het gedrag is écht”, aldus Remko.

 

Remko is twee jaar terug met een nieuw bedrijf - Holland INcompany - gestart. Met dit bedrijf verzorgen ze trajecten binnen organisaties die niet zozeer een ervaringsgerichte insteek hebben. Denk hierbij aan coachingsvragen, organisatieadvies, verandertrajecten, congressen en ander soort maatwerk. Wat hij nog meer te wensen heeft? “In beeld blijven bij klanten, wat we doen goed blijven doen (en steeds een stukje beter doen), maar vooral: een gezond en leuk bedrijf blijven.”



Remko Sietsma van Outing Holland, Bartoklaan
FotoLekker eten in Welgelegen, waar doe je dat? Bij Kantien! Dit leuke restaurant opende onlangs haar deuren aan de Ravellaan. Bijzonder aan dit restaurant is niet alleen de ruimtelijkheid maar ook het verassend lekkere eten. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met eerlijke producten en ingrediënten uit Nederland. We spraken met André Malotaux, die ons zijn bijzondere verhaal vertelde over het ontstaan van Kantien.

Het was een zonnige dag toen ik sprak met één van de eigenaren van Kantien,

André Malotaux. Zijn grootste passie: koken. Mijn vraag naar zijn lievelingsgerecht

verraadt zijn Japanse roots: Katsudon, een japanse schnitzel op rijst. Kantien heeft

nog maar net haar deuren geopend, maar voor André begon het allemaal al veel

eerder. Namelijk, bij de bruiloft van zijn achternichtje die hem vroeg om voor 300

man een diner op tafel te zetten. André kon immers goed koken. Hij vond het een

leuk idee, maar het was voor hem ook heel duidelijk dat hij dat natuurlijk bij lange na niet in zijn ééntje kon doen. Met een team van elf man is hij uiteindelijk de uitdaging aangegaan en het was een groot succes!

 

Vanaf toen is het virus toegeslagen bij André. Met zijn vriend Maarten opende hij zijn

eerste restaurant, Het Koekpaard. Niet veel later opende hij samen met Jeffrey het

pop-up restaurant Maal 10. Tien weken lang kookten tien verschillende chefs in zijn

keuken. “Het bleek enorm aan te slaan”, vertelt André trots. Het restaurant zat iedere

week bomvol. André besloot samen met zijn business partners om het concept naar

de voormalige kantine van de Gemeente aan de Ravellaan te brengen. Kantien

wordt bestuurd door vier ondernemers: André, Jeffrey, Lodewijk en Spencer. Hun

ambitie? Tot de top 10 restaurants behoren in Utrecht.

 

Het bijzondere aan Kantien is niet alleen de ruimtelijkheid, maar vooral het eten. Er

worden bijna alleen maar lokale producten gebruikt. Zelfs de dranken op de kaart

komen grotendeels uit Nederland. Maar er is nog meer bijzonders. Kantien heeft een

eigen moestuin en binnenkort willen ze verloren groenten weer op de kaart gaan

zetten. Verloren groenten? Dat zijn groenten van vroeger die niet meer geteeld

worden. Spannend! Naast het restaurant heeft Kantien ook nog twee

vergaderruimtes en worden er regelmatig evenementen georganiseerd zoals wijn- en

whiskey proeverijen. Ook zet Kantien zich in voor lokale initiatieven. “Laatst was

hier een buurtbarbecue en hebben we een bijeenkomst gehost voor bewoners en

asielzoekers uit het AZC om de hoek. Dat vinden wij leuk om te doen”, aldus André.

Kantien is genomineerd voor de Entree awards in de categorie Dare Devil. De uitslag wordt verwacht op 27 november.



André Malotaux van Kantien, Ravellaan
Meer ondernemers

Alle bedrijven in welgelegen

  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo
  • Logo